For din sikkerhet.

Din sikkerhet og dine opplysninger er av avgjørende betydning for oss på Nordax. Derfor har vi opprettet denne siden for å informere om hvordan vi proaktivt arbeider med datasikkerhet, hvor du kan henvende deg om teamet samt gi råd og tips for hvordan du bør opptre for å beskytte deg selv.

  • Informasjonssikkerhet

    Nordax er engasjert i og arbeider aktivt for å beskytte våre kunders integritet og personopplysninger gjennom å ivareta sikkerhetsrutiner som proaktivt og reaktivt forbedrer sikkerheten kontinuerlig. Alt for å forsikre oss at kundedata håndteres på en sikker måte og ikke blir tilgjengelig for uvedkomne.

    Nordax kommunikasjon med kunder

    Nordax vil aldri kontakte sine kunder for å be dere gi oss opplysninger om passord eller PIN-koder via epost, sms eller andre kanaler.

    Vi vil heller aldri kreve BankID identifisering om du ikke har initiert den prosessen selv.  

    Nordax vil derimot kunne kontakte dere med henvisning til våre digitale løsninger der dere som kunder ved en senere anledning oppfordres til å identifisere dere med BankID for å utføre tjenestene deres ønsker. Vi ber om at dere i disse tilfellene, om det oppstår usikkerhet, å forsikre dere om at dere er innlogget på følgende sider:

    https://minesider.nordax.no/

    https://www.nordax.no/

    Nordax vil kunne kontakte dere med tilbud fra våre samarbeidspartnere som dere kan finne på følgende side:

    https://www.nordax.no/alleredekunde/

    Nordax kommunikasjon via digitale kanaler (Mine Sider eller webside) skjer alltid via sikker eller kryptert oppkobling. Dette kan verifiseres ved at webadressen begynner med https og at det finnes en hengelås som symbol når du logger inn. Dersom låsesymbolet viser en åpen hengelås, indikerer dette at siden ikke er kryptert.

  • Til øverst på siden
  • Svindel

    Dagens digitale utvikling har ført til at useriøse aktører har skapt teknikker for å forsøke å svindle og bedra individer online. I denne delen vil vi informere og forsøke å bidra til å redusere risikoen for at du som vår kunde blir utsatt for det.

    Phishing/Nettfiske

    Phishing eller kalt Nettfiske/digital snoking innebærer at en svindler på en eller annen måte, ofte via mail eller telefon, forsøker å få tilgang til personlig og sensitiv informasjon. Typiske data som fiskingen prøver å skaffe er passord eller at BankID trigges uten at du har initiert det selv.  

    Svindlerne benytter ofte etablerte selskapsnavn for å skape en trygghet og den utsatte bes gi fra seg sensitiv informasjon eller klikke på falske linker. Dette gir svindlerne tilgang til den utsattes informasjon vi ulike programmer som spiller inn og logger den utsattes datamaskin.

    Phising kan man ofte oppdage ved å nøye lese gjennom teksten å se om det er feilstavelser eller grammatiske feil i den. Ytterligere kan dere verifisere adressen som eventuelt mottas på epost med det domene det utgir seg fra å sende fra. Det vil si at f.eks. @nordax.no matcher med at Nordax er avsender av mailen.

    Er du usikker, ber vi deg kontakte oss for å verifisere om kontakten er korrekt enn å ta sjansen. Din digitale sikkerhet er viktig for oss!

    Skadlige program

    Bedragere benytter ofte ulike typer virus, trojaner eller spionprogram for å få tilgang til sensitive opplysninger og brukeratferd hos den utsatte.

    Disse program er ofte vanskelige å indentifisere og spres normalt via linker eller gratisprogram som tilbys via mail eller ulike websider/popup ruter. Programmene kan også spres ved at utsatte venner sender falske personlige meldinger eller mail med henvisninger til linker for å øke spredningen.   

    Den beste metoden for å beskytte seg mot denne typen program er å være selektiv og oppmerksom på risikoen ved å trykke på ulike linker, laste ned gratis-program og besøke visse hjemmesider og popup ruter.

    Som en bra grunnbeskyttelse er det alltid viktig å ha en oppdatert og aktiv virusbeskyttelse samt brannvegg på den digitale enheten du bruker.

    ID-tyveri

    En av de største risikoene ved digitalt svindel er at svindlerne får tilgang til den utsattes ID, såkalt ID-tyveri. Da kan lån/kreditt tas opp og kjøp gjøres i den utsattes navn.

    Et ID-tyveri oppdages ofte ved at fakturaer eller gjenpartsbrev fra kredittopplysninger mottas av den utsatte. Et tips kan være å etablere en digital postkasse for å motta gjenpartsbrev direkte istedenfor å vente på fysisk postgang. Om du har mottatt gjenpartsbrev i forbindelse med Nordax lån eller fakturaer fra Nordax som du ikke kjenner til bakgrunnen for, kontakt oss omgående. Det samme gjelder om du mistenker at din ID har blitt stjålet. Id-tyveri skal også politianmeldes.

    Å være bevist og restriktiv med i hvilke sammenheng man deler sensitiv informasjon eller dokumenter om din identitet er den beste måten å minimere risikoen for ID-tyveri. Husk også at «ID-tyveri» innen familier også skjer, så derfor ber vi deg ikke dele BankID informasjon eller passord med din familie. Husk at det er du som er ansvarlig for at dine opplysninger holdes hemmelig og oppbevares sikkert.

    I linkene under i avsnittet «Nyttige linker» finnes råd om hvordan man kan minimere risikoen for å bli utsatt og tips på tjenester som kan bidra til å forhindre forsøk på ID-tyveri.

  • Til øverst på siden