Sikkerhet og svindel

Ulike typer svindel blir stadig vanligere, og det er derfor ekstra viktig å være på vakt. Her finner du tips til hvordan du kan beskytte deg og hva du skal gjøre hvis du mistenker at du har blitt utsatt for svindel.

Har du fått en falsk-SMS ?

Har du fått en falsk-SMS ?

Har du fått en SMS fra noen som påstår at de er fra Nordax Bank, som for eksempel ber deg om å godkjenne et lånetilbud ved å klikke på en lenke eller ringe et telefonnummer som er oppgitt i SMS-en?

Vi vil aldri be deg om å bekrefte slike opplysninger per telefon eller e-post. Det gjør heller ikke andre banker.

Hvis du har klikket på en lenke i en SMS/e-post eller signert med BankID, er det viktig at du umiddelbart kontakter banken som har utstedt BankID-en.

Mistenker du at du har blitt utsatt for svindel?

Mistenker du at du har blitt utsatt for svindel?

  • Ring vår kundeservice på 21 54 44 00, mandag til fredag mellom 09:00 og 17:00, hvis det gjelder forbrukslån eller sparekonto. Du kan også kontakte oss via e-post på fraud@nordax.no
  • Meld alltid saken til politiet: Anmelde svindel og ID-tyveri
  • Kontakt banken for å sperre BankID eller hovedkontoen.
  • Be gjerne om hjelp fra dine nærmeste.

Varselsignaler og tips for å beskytte deg

Hastepreget og uventet kontakt

  • Legg på hvis samtalen føles ubehagelig, stressende eller merkelig.
  • Vær forsiktig hvis noen kontakter deg uten forvarsel og sier at du må handle raskt for å unngå problemer.
  • Seriøse bedrifter kontakter deg sjelden uten forvarsel og presser deg ikke til å handle raskt.

Spørsmål om å utlevere personopplysninger og koder

  • Vær på vakt hvis du blir bedt om å logge inn, identifisere deg, signere eller oppgi koder.
  • Banken, politiet eller seriøse bedrifter ber deg aldri om å utlevere personlige koder eller innloggingsopplysninger.
  • Ikke oppgi passord, kontoopplysninger eller koder til noen. Banken ringer ikke uten forvarsel for å be deg om å logge inn eller oppgi personopplysninger.

Tilbud som høres for godt ut til å være sant

  • Det er ofte snakk om svindel når du får tilbud om urimelig høy fortjeneste eller investeringer med garantert avkastning.
  • Hvis noe høres for godt ut til å være sant, er det sannsynligvis det.
  • Tenk gjennom om det du får tilbud om, virker sannsynlig.

Programinstallasjoner og uvanlige betalingsmetoder

  • Vær mistenksom hvis noen foreslår uvanlige betalingsmetoder, som gavekort eller kryptovaluta.
  • Seriøse aktører bruker vanlige og sikre betalingsmetoder.
  • Installer aldri fjernstyringsprogrammer eller sikkerhetsprogrammer på oppfordring fra andre.

En bokstav er feil, eller domenet er endret i e-postadressen

  • Ikke klikk på lenker i SMS-er eller e-poster der du ikke kjenner igjen avsenderen. Husk at svindlere kan bruke en e-postadresse med et kjent bedriftsnavn der en bokstav er feil, eller der de f.eks. har endret fra .no til .com.
  • Kontroller at personen som ringer, er den som vedkommende utgir seg for å være. Er du usikker, legg på og ring selv til bedriftens kundetjeneste.
  • Legg også på hvis den du snakker med, vil sette deg over til banken.

Tekniske innstillinger for å beskytte deg

  • Bruk brannmurer, antispion- og antivirusprogrammer på PC-en for å beskytte deg. Oppdater programmene regelmessig.

Svindeltyper

Datingsvindel

Investeringssvindel

Telefonsvindel (vishing)

SMS-svindel (smishing)

Nettfiske (phishing)

Identitetstyveri (ID-kapring)

Annonsesvindel (nettsvindel

Lurer du på noe?

Finn svar på spørsmålet ditt her, eller kontakt oss.

Nordax Bank

NOBA Bank Group AB (publ)

Organisasjonsnummer: 556647-7286

Styrelsens forretningskontor: Stockholm

+46 (0) 8-508 808 00

www.noba.bank