Gå til sidens innhold

Sikkerhet og svindel

Ulike typer svindel blir stadig vanligere, og det er derfor ekstra viktig å være på vakt. Her finner du tips til hvordan du kan beskytte deg og hva du skal gjøre hvis du mistenker at du har blitt utsatt for svindel.

A girl checking the phone

Har du fått en falsk-SMS ?

Har du fått en SMS fra noen som påstår at de er fra Nordax Bank, som for eksempel ber deg om å godkjenne et lånetilbud ved å klikke på en lenke eller ringe et telefonnummer som er oppgitt i SMS-en?

Vi vil aldri be deg om å bekrefte slike opplysninger per telefon eller e-post. Det gjør heller ikke andre banker.

Hvis du har klikket på en lenke i en SMS/e-post eller signert med BankID, er det viktig at du umiddelbart kontakter banken som har utstedt BankID-en.

A guy using a hair dryer after spilling on coffee on his shirt

Mistenker du at du har blitt utsatt for svindel?

  • Ring vår kundeservice på 21 54 44 00, mandag til fredag mellom 09:00 og 16:00, hvis det gjelder forbrukslån eller sparekonto. Du kan også kontakte oss via e-post på fraud@nordax.no
  • Meld alltid saken til politiet: Anmelde svindel og ID-tyveri
  • Kontakt banken for å sperre BankID eller hovedkontoen.
  • Be gjerne om hjelp fra dine nærmeste.

Varselsignaler og tips for å beskytte deg

Hastepreget og uventet kontakt

  • Legg på hvis samtalen føles ubehagelig, stressende eller merkelig.
  • Vær forsiktig hvis noen kontakter deg uten forvarsel og sier at du må handle raskt for å unngå problemer.
  • Seriøse bedrifter kontakter deg sjelden uten forvarsel og presser deg ikke til å handle raskt.

Spørsmål om å utlevere personopplysninger og koder

  • Vær på vakt hvis du blir bedt om å logge inn, identifisere deg, signere eller oppgi koder.
  • Banken, politiet eller seriøse bedrifter ber deg aldri om å utlevere personlige koder eller innloggingsopplysninger.
  • Ikke oppgi passord, kontoopplysninger eller koder til noen. Banken ringer ikke uten forvarsel for å be deg om å logge inn eller oppgi personopplysninger.

Tilbud som høres for godt ut til å være sant

  • Det er ofte snakk om svindel når du får tilbud om urimelig høy fortjeneste eller investeringer med garantert avkastning.
  • Hvis noe høres for godt ut til å være sant, er det sannsynligvis det.
  • Tenk gjennom om det du får tilbud om, virker sannsynlig.

Programinstallasjoner og uvanlige betalingsmetoder

  • Vær mistenksom hvis noen foreslår uvanlige betalingsmetoder, som gavekort eller kryptovaluta.
  • Seriøse aktører bruker vanlige og sikre betalingsmetoder.
  • Installer aldri fjernstyringsprogrammer eller sikkerhetsprogrammer på oppfordring fra andre.

En bokstav er feil, eller domenet er endret i e-postadressen

  • Ikke klikk på lenker i SMS-er eller e-poster der du ikke kjenner igjen avsenderen. Husk at svindlere kan bruke en e-postadresse med et kjent bedriftsnavn der en bokstav er feil, eller der de f.eks. har endret fra .no til .com.
  • Kontroller at personen som ringer, er den som vedkommende utgir seg for å være. Er du usikker, legg på og ring selv til bedriftens kundetjeneste.
  • Legg også på hvis den du snakker med, vil sette deg over til banken.

Tekniske innstillinger for å beskytte deg

  • Bruk brannmurer, antispion- og antivirusprogrammer på PC-en for å beskytte deg. Oppdater programmene regelmessig.

Svindeltyper

Datingsvindel

Investeringssvindel

Telefonsvindel (vishing)

SMS-svindel (smishing)

Nettfiske (phishing)

Identitetstyveri (ID-kapring)

Annonsesvindel (nettsvindel

Lurer du på noe?

Finn svar på spørsmålet ditt her, eller kontakt oss.

Nordax Bank

NOBA Bank Group AB (publ)

Organisasjonsnummer: 556647-7286

Styrelsens forretningskontor: Stockholm

+46 (0) 8-508 808 00

www.noba.bank